Înseamnă să conducem astfel încât să consumăm cât mai puţin combustibil şi să se elimine în atmosferă cât mai puține noxe. Nu trebuie să acceleram sau să frânăm brusc, autovehiculul să fie în stare tehnică foarte bună, anvelopele umflate la valoarea prevăzută, combustibilul de calitate f. bună. Trebuie să ne alegem itinerariul optim.
Trebuie să evităm zonele f. aglomerate sau cu teren accidentat.
Reducerea consumului de combustibil.
Pornim motorul (fără a accelera) şi plecăm imediat de pe loc. La autovehiculele moderne nu se recomandă încălzirea motorului pe loc, ci în mers, fără a accelera brusc.
Se recomandă verificarea presiunii o dată pe lună şi schimbarea roţilor între ele (din faţă în spate şi invers) la aprox. 10 000 km (sau cel puțin la 20 000 km).
(cu cât turaţia motorului este mai mică, cu atât scade consumul; în treptele inferioare 1,2,3 consumul este mare).
Demarajele foarte puternice măresc consumul (de aceea trebuie să schimbăm treptele la turația optimă recomandată de constructor). Stilul de conducere are o mare influenţă asupra consumului.
Conducerea agresivă şi bruscarea comenzilor poate duce la un consum cu 1-2 litri mai mult la 100 km şi la uzura rapidă a autovehiculului (plus pericol de accident).
Este bine să-l oprim la calea ferată şi la semafor, dacă oprirea durează mult (de exemplu la semafoarele care ne arată secundele rămase până la apariţia culorii verzi). Putem opri motorul şi în cazul blocajelor în trafic.
Deschizi geamurile laterale. Mai ales în cazul deplasărilor pe distanțe scurte, instalația de aer condiționat nu are timp să răcească aerul din habitaclu (iar consumul ar creşte f. mult).
Porneşti aerul condiționat. Dacă mergi cu unul sau mai multe geamuri deschise consumul de combustibil creşte mult (mai ales la viteze mari).
Reduci viteza, folosind frâna de motor. Dacă iei piciorul de pe acceleraţie consumul scade spre 0 (la motoarele moderne cu injecţie). Nu se recomandă să apeși ambreiajul la orice frânare (şi să nu scoţi din viteză la coborârea pantelor).
Menţinerea unei viteze constante, de preferinţă medie. Dacă se circulă cu viteza legală (aprox. 100 km/h) un autovehicul cu motor de capacitate medie consumă aprox. 5 - 6 litri/100 km. Când se circulă, să spunem, cu 150 km/h atunci consumul creşte la 7-9 1/100 km (benzină).
Arderea incompletă sau defectuasă a combustibilului.
Efectuarea la timp a reviziilor tehnice, înlocuirea filtrelor (de aer, de combustibil, de polen, etc), schimbarea uleiului (conform recomandărilor constructorului), repararea pieselor sau subansamblelor defecte (ori înlocuirea lor).
Este necesar să se folosească un combustibil de bună calitate; în nici un caz nu se foloseşte combustibil neverificat (de la şoferi sau alte persoane care fac comerţ cu combustibil; mai ales motorina poate fi de proastă calitate sau nefiltrată şi poate defecta motorul Diesel, reparațiile costând mult mai mult decât eventualele economii).
Cursul anterior
Conducerea preventivăPlatforma scoaladrpciv.ro utilizează cookie-uri cu scopul de a vă oferi o experiență de utilizare îmbunătățită și pentru a adapta funcționalitățile la preferințele dvs.