Acum pe Google Play Descara de pe App Store

Cum trebuie să procedeze conducătorul unui autobuz la schimbarea benzii de circulaţie, a direcţiei de mers ori în caz de depăşire?

  • A semnalizează şi se asigură, înainte de efectuarea manevrei, că nu periclitează siguranţa celorlalţi participanţi la trafic, care îl urmează sau îl preced;
  • B semnalizează şi execută concomitent manevrele dorite;
  • C reduce viteza şi se încadrează pe banda corespunzătoare direcţiei de mers, de la o distanţă de cel puţin 100 m.
  • Rezolva Chestionare auto

    Articolul 1

    Participanții la trafic sunt obligați sã respecte regulile de circulație și semnificația mijloacelor de semnalizare rutierã, precum și celelalte dispoziții din prezentul regulament.

    Articolul 2

    În sensul prezentului regulament, termenii și expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificație:

    1.   declivitate - înclinarea unui drum pe o porțiune uniforma fațã de planul orizontal;

    2.   viabilitatea drumului - starea tehnicã corespunzãtoare a pãrții carosabile, constând în practicabilitatea permanentã a acesteia potrivit reglementãrilor specifice sectorului de drum, lipsa obstacolelor și existența amenajãrilor rutiere și a mijloacelor de semnalizare, care sã asigure fluența și siguranța circulației;

    3.   cortegiu - grup de persoane care se deplaseazã pe drumul public însoțind o ceremonie;

    4.   grup organizat - douã sau mai multe persoane care au un conducãtor și se deplaseazã sau staționeazã pe drumurile publice în baza unei autorizații eliberate de administratorul drumului public cu avizul poliției rutiere;

    5.   reținerea permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare ori a dovezii înlocuitoare a acestora - mãsura tehnico-administrativã dispusã de poliția rutierã constând în ridicarea documentului din posesia unei persoane și pãstrarea lui la sediul poliției rutiere pânã la soluționarea cauzei care a determinat aplicarea acestei mãsuri;

    6.   retragerea permisului de conducere - mãsura tehnico-administrativã dispusã de poliția rutierã în baza unui certificat medico-legal prin care titularul a fost declarat inapt medical, constând în reținerea documentului și interzicerea dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie;

    7.   retragerea certificatului de înmatriculare - mãsura tehnico-administrativã dispusã de poliția rutierã constând în reținerea documentului și interzicerea dreptului de a pune în mișcare pe drumurile publice vehiculul respectiv;

    8.   retragerea plãcuțelor cu numãrul de înmatriculare sau de înregistrare - mãsura tehnico-administrativã dispusã de poliția rutierã constând în demontarea plãcuțelor de pe vehicul și pãstrarea lor la sediul poliției rutiere pânã la încetarea cauzelor care au dus la aplicarea acestei mãsuri;

    9.   șeful serviciului poliției rutiere - ofițerul de poliție rutierã care îndeplinește atribuțiile funcției de șef al serviciului poliției rutiere din structura unui inspectorat județean de poliție, al Brigãzii Rutiere din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București sau al Brigãzii Autostrãzi, respectiv al Serviciului Independent Rutier pentru Misiuni Speciale, ambele din subordinea nemijlocitã a Inspectoratului General al Poliției Române.

    10.   urgențã - situația de criza sau de pericol potențial major care necesitã deplasarea imediatã pentru prevenirea producerii unor evenimente cu consecințe negative, pentru salvarea de vieți omenești sau a integritãții unor bunuri ori pentru limitarea afectãrii mediului înconjurãtor.

    Articolul 3

    (1)   Administratorul drumului public este obligat sã asigure viabilitatea acestuia.

    (2)   În scopul desfãșurãrii în condiții de siguranțã a circulației pe drumurile publice, administratorul drumului public trebuie sã realizeze amenajãri rutiere pentru a determina participanții la trafic sã respecte semnificația semnalizãrii rutiere.

    (3)   Administratorul drumului public este obligat sã instaleze, la intrarea și la ieșirea din localitate, indicatoare cu aceste semnificații.

    (4)   Proprietarul sau administratorul drumului de utilitate privatã, deschis circulației publice, este obligat sã instaleze la intrarea pe acesta indicatoare de reglementare și panouri adiționale cu intervalul de timp în care este permis accesul vehiculelor și pietonilor.

    (5)   La intrarea pe un drum care nu este deschis circulației publice, proprietarul sau administratorul acestuia este obligat sã instaleze, în loc vizibil, indicator cu semnificația "Accesul interzis" și panou cu inscripția "Drum închis circulației publice".

    Articolul 4

    (1)   Închiderea sau crearea de restricții pentru circulația vehiculelor ori a pietonilor pe drumurile publice se poate face numai pentru limitarea intensitãții traficului, pentru protecția unor sectoare de drum sau pentru executarea unor lucrãri, în condițiile stabilite de lege.

    (2)   În cazul unor evenimente rutiere sau în situația în care siguranța traficului rutier este periclitatã datoritã unor fenomene naturale, poliția rutierã sau administratorul drumului public, cu avizul poliției rutiere, poate dispune restricții temporare de circulație, informând participanții la trafic cu privire la interdicție, durata acesteia și rutele ocolitoare de deplasare.

    Articolul 5

    (1)   Administratorul drumului public este obligat sã ia mãsuri de înlãturare imediatã a cauzelor evenimentelor rutiere datorate configurației, stãrii sau dotãrii tehnice necorespunzãtoare a acestuia.

    (2)   În cazul producerii unor evenimente rutiere, administratorul drumului public este obligat sã îl curețe, sã înlãture obstacolele aflate pe partea carosabilã și sã readucã drumul la starea inițialã.

    Articolul 6


    (1)  Traseele pe care se efectueazã servicii regulate de transport public local de cãlãtori, cu excepția celor care efectueazã transport în regim de taxi, se stabilesc de cãtre autoritãțile administrației publice locale.

    (2)   Stațiile mijloacelor de transport public de persoane, inclusiv locurile de așteptare a clienților pentru transportul în regim de taxi, se stabilesc de cãtre autoritãțile administrației publice locale, cu avizul poliției rutiere.

    (3)   Pe drumurile din afara localitãților administratorul drumului public este obligat sã amenajeze alveole pentru stațiile mijloacelor de transport public de persoane.

    (4)   Administratorul drumului public este obligat sã delimiteze stațiile mijloacelor de transport public de persoane care nu sunt prevãzute cu alveole, prin aplicarea marcajului "Stație autobuz, troleibuz".

    (5)   Pe sectoarele de drum cu risc sporit de accidente, de pe drumurile cu o lãțime mai mare de 7 m, administratorul drumului public este obligat sã amenajeze în zona de separare a sensurilor de circulație, pe trecerile pentru pietoni, refugii pentru aceștia, semnalizate corespunzãtor.

     (6)   Stațiile mijloacelor de transport public de persoane situate în apropierea intersecțiilor se amenajeazã la cel puțin 50 m înainte sau dupã acestea.

     (7)   Dacã în localitãți traseele mijloacelor de transport public de persoane traverseazã calea feratã la același nivel, în ambele pãrți înainte de trecere trebuie sã existe stații de oprire la cel puțin 50 m de aceasta.

    Articolul 7

    (1)   La intersecția unei cãi ferate cu un drum public administratorul cãii ferate este obligat sã asigure planeitatea trecerii la nivel, iar împreunã cu administratorul drumului public, sã stabileascã, sã instaleze, cu acordul poliției rutiere, și sã întreținã mijloacele de semnalizare a acesteia, potrivit competentelor.

    (2)   La trecerea la nivel cu calea feratã administratorul acesteia și cel al drumului public, împreunã cu deținãtorii terenurilor învecinate, sunt obligați sã înlãture obstacolele și sã interzicã amplasarea de panouri, afișe, instalații, precum și construcții care ar diminua vizibilitatea din zona în care conducãtorul de vehicul este obligat sã se asigure.

    (3)   La intersecția unui drum public cu o cale feratã industrialã, administratorul și/sau utilizatorul acesteia este obligat sã asigure prezența unui agent de cale feratã pentru oprirea traficului de vehicule și pietoni pânã la trecerea vehiculului feroviar.

    (4)   Dacã la trecerea la nivel cu calea feratã fãrã bariere nu se pot asigura cerințele prevãzute la alin. (2), administratorul drumului public împreunã cu cel al caii ferate, cu acordul poliției rutiere, iau mãsuri, dupã caz, pentru:

    a)   instalarea de bariere manuale sau dispozitive automate, în ordinea urgenței stabilite de aceste autoritãți;

    b)   desființarea trecerii cu devierea circulației rutiere pe altã trecere la nivel cu calea feratã învecinatã, cu vizibilitate asiguratã sau prevãzutã cu bariera manualã;

    c)   separarea fluxurilor de circulație rutierã, respectiv feroviara, prin construirea unor pasaje subterane sau supraterane.

    Articolul 8

    (1)   Lucrãrile în zona drumului public se executã, în condițiile stabilite prin autorizație, de administratorul drumului ori al caii ferate, cu avizul poliției rutiere.

    (2)   Executantul de lucrãri în zona drumului public este obligat sã realizeze amenajãrile rutiere aprobate în proiect, pentru a permite circulația în siguranțã a participanților la trafic.

    (3)   Când lucrãrile se efectueazã pe trotuar și împiedicã circulația pe acesta, executantul lucrãrilor este obligat sã construiascã pasaje pentru pietoni, separate de partea carosabilã și protejate corespunzãtor.

    (4)   Executantul lucrãrilor este obligat ca, la terminarea acestora, sã aducã drumul la starea inițialã sau la cea stabilitã prin proiect.

    (5)   Administratorul drumului public sau al caii ferate este obligat sã verifice și sã recepționeze lucrãrile executate în zona drumului public numai dacã acestea corespund normelor de calitate prevãzute de lege și avizelor obținute anterior începerii lucrãrilor.

    text

    Sectiunea 1 Starea tehnicã a vehiculelor și controlul acesteia

    Articolul 9

    (1)   Pânã la înmatriculare sau înregistrare, vehiculele pot circula pe drumurile publice, fãrã inspecție tehnicã, în baza unei autorizații provizorii pentru circulație, eliberatã de autoritatea competentã, dacã îndeplinesc normele tehnice privind siguranța circulației rutiere.

    (2)   Se inspecteazã din punct de vedere tehnic, înainte de a fi repuse în circulație, autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere, tramvaiele ori remorcile cãrora le-au fost efectuate reparații în urma unor evenimente care au produs avarii grave la mecanismul de direcție, instalația de frânare sau la structura de rezistențã a caroseriei ori a șasiului.

    Articolul 10

    Autovehiculele, tractoarele folosite în exploatãri agricole și forestiere și vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrãri, tramvaiele și remorcile trebuie sã fie dotate, prin construcție, cu instalații de iluminare, semnalizare luminoasã și avertizare sonorã, omologate, care sã corespundã condițiilor tehnice stabilite de autoritatea competentã.

    Articolul 11

    Autovehiculele destinate exclusiv transportului copiilor trebuie sã aibã montat pe caroserie, în fațã și în spate, indicatorul "Copii!".

    Articolul 12

    Autovehiculele care depãșesc masa și/sau gabaritul trebuie echipate cu urmãtoarele dispozitive suplimentare de semnalizare:

    a)   o plãcuțã de identificare fluorescent-reflectorizantã, având fondul alb și chenarul roșu, montatã la partea din stânga fațã;

    b)   marcaje fluorescent-reflectorizante aplicate la partea din spate a autovehiculului sau încãrcãturii, cât mai aproape de marginile laterale, formate din benzi alternanțe albe și roșii, descendente cãtre exterior, dacã lãțimea autovehiculului depãșește 2,5 m;

    c)   unul sau mai multe dispozitive speciale de avertizare luminoasã de culoare galbenã, montate astfel încât lumina emisã de acestea sã fie vizibilã din fațã, din spate și din ambele pãrți laterale, precum și dispozitive fluorescent-reflectorizante de culoare galbenã montate pe pãrțile laterale la distanțã de 1,5 m intre ele;

    d)   lumini montate pe pãrțile laterale ale încãrcãturii ori vehiculului care depãșește lãțimea de 2,5 m, care trebuie sã funcționeze concomitent cu luminile de poziție, precum și un dispozitiv fluorescent-reflectorizant.

    Articolul 13

    Se interzice montarea la autovehicul, tractor agricol sau forestier, tramvai ori remorca a luminilor de altã culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate.

    Articolul 14

    În circulația pe drumurile publice bicicleta sau trotineta electricã, dupã caz, trebuie sã fie:

     a)  prevãzutã cu dispozitiv de frânare eficace;

    b)   prevãzutã cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție;

    c)  dotatã cu sistem de avertizare sonorã;

    d)   echipatã, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusã, în fațã, cu lumina de culoare albã sau galbenã, iar în spate, cu luminã de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare;

     e)   echipatã cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formeazã un cerc continuu.

    Articolul 15

    Remorca atașatã unei biciclete trebuie sã fie echipatã, în partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roșie, iar dacã lumina din spate a bicicletei este obturatã de remorcã, aceasta trebuie sã fie echipatã și cu o luminã de culoare roșie.

    Articolul 16

    (1)   În circulația pe drumurile publice mopedul trebuie sã fie echipat cu:

    a)  instalație de frânare eficace;

    b)   sistem de avertizare sonorã;

    c)   instalație de evacuare a gazelor de ardere care sã respecte normele de poluare fonicã și de protecție a mediului;

    d)   luminã de culoare albã în fațã, respectiv lumina și dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roșie în spate;

    e)   lumini de culoare galbenã pentru semnalizarea schimbãrii direcției de mers, în fațã și în spate;

    f)   plãcuțã cu numãrul de înregistrare, amplasatã la partea din spate a mopedului fãrã a obtura vizibilitatea sistemului de iluminare și semnalizare.

     (2)   Se interzice montarea la moped a luminilor de altã culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate.

    Articolul 17

    (1)   Vehiculul cu tracțiune animalã trebuie sã fie dotat în fațã cu douã dispozitive fluorescent-reflectorizante de culoare albã, iar în spate, cu douã dispozitive fluorescent-reflectorizante de culoare roșie, omologate, montate cât mai aproape de marginile exterioare ale vehiculului.

    (2)   Plãcuțele cu numãrul de înregistrare se amplaseazã în locuri unde se asigurã permanent vizibilitatea acestora, una pe partea stânga și una la partea din spate a vehiculului.

    (3)   Atunci când plouã torențial, ninge abundent sau este ceațã densã ori în alte condiții meteorologice care reduc vizibilitatea, precum și pe timpul nopții vehiculul cu tracțiune animalã trebuie sã fie dotat în plus, în partea lateralã stânga, cu cel puțin o luminã de culoare albã sau galbenã, situatã mai sus de nivelul roților.

    (4)   Mijloacele de semnalizare prevãzute la alin. (1), precum și dispozitivul care asigurã lumina de culoare albã sau galbenã conform prevederilor alin. (3) trebuie menținute curate și intacte, iar vizibilitatea lor sã nu fie obturatã de elementele constructive ale vehiculului sau de încãrcãtura transportatã.

    (5)   Conducãtorul vehiculului cu tracțiune animalã trebuie sã aplice pe harnașamentul animalului trãgãtor materiale reflectorizante pentru ca acesta sã fie observat cu ușurințã de cãtre ceilalți participanți la trafic.

    Articolul 18

    Vehiculul tras sau împins cu mâna trebuie sã fie prevãzut, în fațã și în spate, cu câte un dispozitiv fluorescent-reflectorizant omologat, de culoare albã, respectiv roșie.

    Sectiunea a 2-aÎnmatricularea și înregistrarea vehiculelor

    Articolul 19

    Autoritãțile competente pentru înmatricularea și radierea autovehiculelor și remorcilor sunt serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, sub coordonarea Direcției regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.

    Articolul 20

    (1)   La înmatriculare, autovehiculului sau remorcii i se atribuie plãcuțe cu numãrul de înmatriculare și se elibereazã certificatul de înmatriculare.

    (2)   Plãcuțele cu numãrul de înmatriculare trebuie sã aibã fondul reflectorizant de culoare albã și literele și cifrele, în relief, de culoare neagrã, albastrã, verde sau roșie.

    (3)   În certificatul de înmatriculare se înscriu, obligatoriu, numãrul de înmatriculare atribuit, precum și numãrul de identificare al autovehiculului sau remorcii.

    (4)   Prin ordin al ministrului mediului, apelor și pãdurilor, al ministrului afacerilor interne și al ministrului transporturilor și infrastructurii se stabilesc condițiile privind emisiile de CO_2 pe care trebuie sã le îndeplineascã autovehiculele pentru a le putea fi atribuite plãcuțe cu numãrul de înmatriculare cu litere și cifre de culoare verde.

    Articolul 21

    (1)   Autovehiculul, tractorul agricol sau forestier, tramvaiul ori remorca ce nu pot fi identificate din cauza lipsei, alterãrii ori distrugerii elementelor de identificare poansonate sau ștanțate de constructor, precum și autovehiculul ori remorca asamblate din piese ce nu pot fi identificate sau pentru care nu se poate stabili identitatea unuia sau mai multor deținãtori ori proprietari succesivi nu pot fi omologate în vederea admiterii în circulația pe drumurile publice. Se excepteazã autovehiculul și remorca pentru care poliția poate stabili proveniența legalã a acestora.

    (2)   Autovehiculele și remorcile reclamate ca fiind furate în România sau în strãinãtate și date în urmãrire de Inspectoratul General al Poliției Române nu se înmatriculeazã.

    (3)   Fac excepție de la prevederile alin. (2) autovehiculele și remorcile pentru care organul de urmãrire penalã a emis o dispoziție prin care se permite înmatricularea pânã la finalizarea cercetãrilor, caz în care în certificatul de înmatriculare și în cartea de identitate a vehiculului se înscrie mențiunea "Autovehicul declarat furat din (țarã) la data de ....... .".

    (4)   Circulația vehiculelor prevãzute la alin. (3) este permisã doar pe teritoriul României.

    Articolul 22

    La înregistrare, vehiculelor li se atribuie plãcuțe cu un singur numãr de înregistrare, care trebuie sã aibã:

    a)   fondul reflectorizant de culoare galbenã, iar literele și cifrele, în relief, de culoare neagrã, pentru vehiculele înregistrate la consiliile locale;

    b)   fondul reflectorizant de culoare albã, iar literele și cifrele, în relief, de culoare neagrã, pentru autovehiculele care se înregistreazã la Ministerul Apãrãrii, Ministerul Administrației și Internelor sau, dupã caz, la Serviciul Român de Informații.

    Articolul 23

    (1)   La înmatriculare, fiecãrui autovehicul și fiecãrei remorci li se atribuie câte un numãr de înmatriculare compus din indicativul județului sau al municipiului București, numãrul de ordine, format din cifre arabe, și o combinație de trei litere cu caractere latine majuscule.

    (2)   Numerele de înmatriculare ale autovehiculelor și remorcilor aparținând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și membrilor acestora, precum și altor organizații și persoane strãine cu statut diplomatic, care își desfãșoarã activitatea în România, sunt compuse din indicativul CD, CO sau TC, dupã caz, și numãrul de ordine.

    (3)   În cazul numãrului de înmatriculare temporarã, la indicativul județului sau al municipiului București și numãrul de ordine se adaugã luna și anul în care expira valabilitatea înmatriculãrii.

    (4)   La autorizarea provizorie a circulației autovehiculului sau remorcii se atribuie un numãr compus din indicativul județului sau al municipiului București și numãrul de ordine.

    (5)   La înmatricularea pentru probe a autovehiculului sau a remorcii se atribuie un numãr compus din indicativul județului sau al municipiului București, numãrul de ordine și înscrisul "PROBE".

    (6)   La data înmatriculãrii, înregistrãrii sau autorizãrii pentru circulație se elibereazã și plãcuțele cu numãrul atribuit.

    Articolul 24

    (1)   Numerele de înmatriculare se atribuie la rând, în ordine crescãtoare.

    (2)   La înmatriculare, proprietarul vehiculului poate solicita, cu plata tarifelor în vigoare, atribuirea unei combinații preferențiale a numãrului de înmatriculare.

    (3)   Nu pot fi atribuite combinațiile de litere care pot avea o semnificație obscenã sau cele care pot conduce la asocierea cu denumirile unor autoritãți publice, dacã acestea solicita în scris autoritãții emitente restricționarea atribuirii unei anumite combinații a numãrului de înmatriculare. Persoanele care dețin deja vehicule înmatriculate cu numere restricționate ulterior pot utiliza în continuare numerele în cauzã, dar numai pânã la înstrãinarea vehiculului.

    (4)   La transferul dreptului de proprietate asupra unui vehicul, numãrul de înmatriculare și plãcuțele aferente se transfera automat fãrã platã noului proprietar, dacã acesta are domiciliul sau sediul în același județ cu fostul proprietar și dacã fostul proprietar nu a optat pentru pãstrarea combinației numãrului de înmatriculare respectiv. Noul proprietar poate solicita atribuirea unei combinații preferențiale a numãrului de înmatriculare, cu plata tarifelor în vigoare.

    Articolul 25

    (1)   Numãrul de înregistrare al vehiculelor înregistrate la consiliile locale se compune din denumirea localitãții și denumirea abreviatã a județului, scrise cu litere cu caractere latine majuscule, precum și dintr-un numãr de ordine, format din cifre arabe.

    (2)   Numãrul de înregistrare al autovehiculelor înregistrate la Ministerul Apãrãrii, Ministerul Administrației și Internelor și, dupã caz, la Serviciul Român de Informații se compune din abrevierea denumirii instituției, scrisã cu litere cu caractere latine majuscule, precum și dintr-un numãr de ordine, format din cifre arabe.

    Articolul 26

    (1)   Proprietarul sau deținãtorul legal trebuie sã fixeze plãcuțele cu numãrul de înmatriculare ori de înregistrare în locurile special destinate, la partea din fațã și din spate a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori a tramvaiului, dupã caz, iar la motocicleta și la remorcã, numai la partea din spate.

    (2)   Se interzice circulația pe drumurile publice a vehiculelor care nu au montate plãcuțele cu numãrul de înmatriculare sau, dupã caz, de înregistrare, în locurile stabilite.

    Sectiunea a 3-aObligațiile proprietarilor sau deținãtorilor de vehicule

    Articolul 27

    (1)   Proprietarul de autovehicul sau remorcã, cu domiciliul, sediul ori reședințã în România, este obligat:

    a)   sã declare autoritãții emitente pierderea, furtul sau distrugerea certificatului de înmatriculare, în cel mult 48 de ore de la constatare;

    b)   sã depunã imediat la autoritatea emitenta originalul certificatului de înmatriculare, dacã, dupã obținerea duplicatului, a reintrat în posesia acestuia.

    (2)   Persoanele juridice deținãtoare de vehicule au, pe lângã cele prevãzute la alin. (1), și urmãtoarele obligații:

    a)   sã verifice starea tehnicã a vehiculelor, sã facã mențiuni despre aceasta în foaia de parcurs sau ordinul de serviciu și sã nu permitã ieșirea în circulație a celor care nu îndeplinesc condițiile tehnice;

    b)   sã elibereze foaie de parcurs sau ordin de serviciu pentru vehiculele care se deplaseazã în cursa;

    c)   sã nu permitã conducerea vehiculului de cãtre persoane care nu poseda permis de conducere corespunzãtor sau atestat profesional;

    d)   sã nu permitã conducãtorilor de vehicule sã plece în cursa sub influența bãuturilor alcoolice, a substanțelor psihoactive ori într-o stare accentuatã de oboseala;

    e)   sã ținã seama de observațiile fãcute de polițiști sau de conducãtorii de vehicule în foaia de parcurs;

    f)   sã anunțe imediat poliția despre orice accident de circulație în care sunt implicați conducãtorii de vehicule proprii care nu poseda documente de constatare a acestuia;

    g)   sã verifice respectarea timpilor de repaus și de odihna, precum și a regimului legal de vitezã, prin citirea înregistrãrilor aparatelor de control al timpilor de odihna și al vitezei de deplasare;

    h)   sã verifice existența autorizației speciale de transport și respectarea condițiilor înscrise în aceasta.

    Articolul 28

    (1)   Deținãtorii de vehicule pot monta pe acestea sisteme sonore antifurt.

    (2)   Durata semnalului emis de sistemul prevãzut la alin. (1) nu trebuie sã fie mai mare de un minut, iar intensitatea acestuia nu trebuie sã depãșeascã pragul fonic prevãzut în reglementãrile legale în vigoare.

    (3)   Se interzice montarea pe vehicule a sistemelor sonore antifurt care se declanșeazã la trecerea, în imediatã apropiere, a altui vehicul.

    text

    Articolul 29

    (1)   De la data aderãrii României la Uniunea Europeana, pentru a fi înscris la o unitate autorizata în vederea pregãtirii teoretice și practice pentru obținerea permisului de conducere, solicitantul trebuie sã facã dovada ca este apt din punct de vedere psihologic.

    (2)   Înainte de a urma cursurile practice de învãțare a conducerii unui vehicul pe drumurile publice, solicitantul trebuie sã facã dovada pregãtirii teoretice, într-o unitate autorizata, în vederea obținerii permisului de conducere.

    (3) Abrogat.

    (la 08-08-2013, Alin. (3) al art. 29 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    (4)   Pot efectua cursurile practice de învãțare a conducerii unui vehicul pe drumurile publice și persoanele care nu au încã vârsta minima prevãzutã de prezentul regulament pentru categoria sau subcategoria din care face parte vehiculul respectiv, dar nu cu mai mult de 3 luni înainte de împlinirea acesteia sau, dacã urmeazã cursurile unei instituții de învãțãmânt preuniversitar cu profil auto, nu cu mai mult de 1 an înainte de împlinirea vârstei.

    Articolul 30

     Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 30 a fost abrogat de pct. 3 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 31

    Traseele pe care se poate învãța conducerea unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai ori, dupã caz, se poate susține examenul pentru obținerea permisului de conducere se stabilesc de cãtre poliția rutierã.

    Articolul 32

    (1)   Autoritãțile competente care examineazã persoanele în vederea obținerii permisului de conducere sunt serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din cadrul instituției prefectului pe raza cãreia candidații își au domiciliul sau reședințã.

    (2)   Abrogat.

    (la 08-08-2013, Alin. (2) al art. 32 a fost abrogat de pct. 4 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

     (3)   Examinarea la probele teoretice și practice pentru obținerea permisului de conducere poate fi efectuatã și în alte localitãți decât în municipiul reședințã de județ în care candidații își au domiciliul sau reședințã, în baza ordinului prefectului unitãții administrativ-teritoriale respective.

    Articolul 33

    Persoana care solicitã examinarea în vederea obținerii permisului de conducere, denumitã în continuare candidat, trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiții:

    a)   sã aibã vârsta minimã prevãzutã de art. 20 alin. (4) din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicatã, cu modificãrile și completãrile ulterioare;

    b)   sã fie aptã din punct de vedere medical pentru conducerea autovehiculelor din categoria pentru care solicitã examinarea;

    c)   sã nu se gãseascã sub incidența prevederilor art. 24 alin. (6) din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 195/2002, republicatã, cu modificãrile și completãrile ulterioare, cu excepția situațiilor când face dovada cã îndeplinește condițiile prevãzute de art. 116 din același act normativ;

    Articolul 34

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 34 a fost abrogat de pct. 6 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 35

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 35 a fost abrogat de pct. 6 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 36

    Cursul de pregãtire teoreticã și practicã în vederea susținerii examenului pentru obținerea permisului de conducere este valabil un an de la data absolvirii.

    Articolul 36^1

    (1)   Valabilitatea cursului de pregãtire teoreticã și practicã prevãzutã la art. 36 se prelungește cu echivalentul duratei stãrii de urgențã, de asediu, de mobilizare, de alertã sau de rãzboi, care a avut ca efect suspendarea activitãții de examinare în vederea obținerii permisului de conducere.

    (2)   Atunci când valabilitatea cursului de pregãtire teoreticã și practicã prevãzutã la art. 36 expirã pe durata stãrii de urgențã, de asediu, de mobilizare, de alertã sau de rãzboi, care a avut ca efect suspendarea activitãții de examinare în vederea obținerii permisului de conducere, la încetarea stãrii respective se acordã o nouã valabilitate cursului, echivalentã cu durata suspendãrii respectivei activitãți.

    Articolul 37

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 37 a fost abrogat de pct. 8 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 38

    (1) Abrogat.

    (la 08-08-2013, Alin. (1) al art. 38 a fost abrogat de pct. 9 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    (2) Abrogat.

    (la 15-01-2015, Alin. (2) al art. 38 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 11 din 14 ianuarie 2015, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 15 ianuarie 2015. )

    (3) Abrogat.

    (la 15-01-2015, Alin. (3) al art. 38 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 11 din 14 ianuarie 2015, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 15 ianuarie 2015. )

    (4) Abrogat.

    (la 15-01-2015, Alin. (4) al art. 38 a fost abrogat de pct. 1 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 11 din 14 ianuarie 2015, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 35 din 15 ianuarie 2015. )

    Articolul 39

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 39 a fost abrogat de pct. 11 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 40

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 40 a fost abrogat de pct. 11 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 41

    (1)   Autovehiculele destinate învãțãrii conducerii și cele folosite la susținerea probei practice a examenului de obținere a permisului de conducere trebuie sã fie din categoria celor pentru care se solicitã obținerea permisului de conducere, sã fie dotate cu dublã comandã, cel puțin pentru pedalele de ambreiaj și frânã, cu excepția autovehiculelor cu transmisie automatã și a motocicletelor, care se doteazã cu dublã comandã cel puțin pentru pedala de frânã, și sã îndeplineascã toate celelalte condiții prevãzute de actele normative în vigoare.

    (2)   Autovehiculele prevãzute la alin. (1) vor fi echipate cu o caseta având inscripția "Școala", cu dimensiunile și caracteristicile prevãzute în actele normative în vigoare. Fac excepție autobuzele, troleibuzele și tramvaiele, care vor avea inscripția "Școala" aplicatã pe pãrțile laterale, în fațã și în spate.

    Articolul 42

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 42 a fost abrogat de pct. 13 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 43

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 43 a fost abrogat de pct. 13 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 44

    Abrogat.

    (la 08-08-2013, Art. 44 a fost abrogat de pct. 13 al art. I din HOTÃRÂREA nr. 480 din 10 iulie 2013, publicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 24 iulie 2013. )

    Articolul 45

     Permisul de conducere al conducãtorului auto decedat se preda de cãtre persoana care îl deține, în termen de 30 de zile, autoritãții emitente.

    text

    Articolul 46

    (1)   Semnificația, precum și dimensiunile mijloacelor de semnalizare rutierã, forma, simbolul, culoarea și condițiile de execuție, amplasarea, instalarea și aplicarea acestora se stabilesc în conformitate cu standardele în domeniu.

    (2)   Semnalizarea rutierã în tunele sau pe viaducte se asigurã, se realizeazã și se întreține de cãtre administratorul acestora.

    Articolul 47

    (1)   Semnalele luminoase sunt lumini albe sau colorate diferit, emise succesiv, continuu sau intermitent, de unul sau mai multe corpuri de iluminat care compun un semafor.

    (2)   Dupã numãrul corpurilor de iluminat, semafoarele sunt:

    a)  cu un corp de iluminat, cu lumina intermitentã de avertizare;

    b)   cu douã corpuri de iluminat, pentru pietoni și conducãtori de biciclete sau trotinete electrice;

    c)  cu trei corpuri de iluminat, pentru vehicule;

    d)   cu patru sau mai multe corpuri de iluminat, pentru tramvaie.

    (3)   Semafoarele se monteazã în axul vertical al stâlpului sau pe consolã, pe portal ori suspendate pe cabluri, succesiunea culorilor lentilelor, de sus în jos, fiind urmãtoarea:

    a)   la semaforul cu trei culori ordinea semnalelor este: rosu, galben, verde;

    b)   la semaforul cu douã culori ordinea semnalelor este: rosu, verde;

    c)   la semaforul pentru tramvaie sunt dispuse trei pe orizontala la partea superioarã și unul la partea inferioarã, toate cu luminã albã.

    Articolul 48

     (1)   Semafoarele care emit semnale luminoase pentru dirijarea circulației în intersecții se instaleazã obligatoriu înainte de intersecție, astfel încât sã fie vizibile de la o distanțã de cel puțin 50 m. Acestea pot fi repetate în mijlocul, deasupra ori de cealaltã parte a intersecției.

     (2)   Semnificația semnalelor luminoase pentru dirijarea circulației vehiculelor este valabilã pe întreaga lãțime a pãrții carosabile deschise circulației conducãtorilor cãrora li se adreseazã. Pe drumurile cu douã sau mai multe benzi pe sens, pentru direcții diferite, delimitate prin marcaje longitudinale, semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz în care semnificația semnalelor luminoase se limiteazã la banda sau benzile astfel semnalizate.

    Articolul 49

    Pe lãmpile de culoare roșie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate sãgeți de culoare neagrã care indicã direcțiile de deplasare corespunzãtoare acestora. În acest caz interdicția sau permisiunea de trecere impusã de semnalul luminos este limitatã la direcția sau direcțiile indicate prin aceste sãgeți. Aceeași semnificație o au și sãgețile aplicate pe panourile adiționale ce însoțesc, la partea inferioarã, semafoarele. Sãgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.

    Articolul 50

    (1)   Semafoarele pentru tramvaie au forma de caseta cu patru corpuri de iluminat de culoare albã, dintre care trei sunt poziționate orizontal și unul sub cel din mijloc, însoțite de panouri cu semne adiționale.

    (2)   Semnalul de liberã trecere pentru tramvaie este dat de combinația luminoasã a lãmpii inferioare cu una dintre cele trei lãmpi situate la partea superioarã pentru indicarea direcției.

    (3)   Semnalul de interzicere a trecerii tramvaiului este dat de iluminarea concomitentã a celor trei lumini din partea superioarã a casetei.

    Articolul 51

    (1)   Semnalul de culoare verde permite trecerea.

    (2)   Când semaforul este însoțit de una sau mai multe lãmpi care emit luminã intermitentã de culoare verde sub forma uneia sau unor sãgeți pe fond negru cãtre dreapta, acestea permit trecerea numai în direcția indicatã, oricare ar fi în acel moment semnalul în funcțiune al semaforului.

    Articolul 52

    (1)   Semnalul de culoare roșie interzice trecerea.

    (2)   La semnalul de culoare roșie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, dupã caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacã semaforul este instalat deasupra ori de cealaltã parte a intersecției, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea pãrții carosabile a drumului ce urmeazã a fi intersectat.

    (3)   Atunci când semnalul de culoare roșie funcționeazã concomitent cu cel de culoare galbenã, acesta anunțã apariția semnalului de culoare verde.

    Articolul 53

    (1)   Când semnalul de culoare galbenã apare dupã semnalul de culoare verde, conducãtorul vehiculului care se apropie de intersecție nu trebuie sã treacã de locurile prevãzute la art. 52 alin.

    (2), cu excepția situației în care, la apariția semnalului, se aflã atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiții de siguranțã.

    (2)   Semnalul de culoare galbenã intermitent permite trecerea, conducãtorul de vehicul fiind obligat sã circule cu viteza redusã, sã respecte semnificația semnalizãrii rutiere și a regulilor de circulație aplicabile în acel loc.

    Articolul 54

    În intersecții dirijarea circulației tramvaielor se poate realiza și prin semafoare având semnale luminoase de culoare albã, corelate cu semnalele luminoase pentru dirijarea circulației celorlalte vehicule.

    Articolul 55

    (1)   Semnalul luminos destinat dirijãrii circulației bicicletelor are în câmpul sãu imaginea unei biciclete de culoare roșie, respectiv verde pe fond negru. Aceeași destinație o are și semnalul luminos al unui semafor însoțit de un panou adițional pe care figureazã o bicicletã.

    (2)   Semnalele luminoase prevãzute la alin. (1) dirijeazã și circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice.

    Articolul 56

    (1)   Când deasupra benzilor de circulație sunt instalate dispozitive care emit semnale roșii și verzi, acestea sunt destinate semnalizãrii benzilor cu circulație reversibilã. Semnalul rosu, având forma a douã bare încrucișate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra cãreia se gãsește, iar semnalul verde, de forma unei sãgeți cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor și circulația pe acea bandã.

    (2)   Semnalul luminos intermediar care are forma unei sau unor sãgeți de culoare galbenã ori albã cu vârful orientat cãtre dreapta sau stânga jos anunțã schimbarea semnalului verde, în cazul benzilor cu circulație reversibilã, ori faptul cã banda deasupra cãreia se aflã este pe punctul de a fi închisã circulației conducãtorilor cãrora li se adreseazã, aceștia fiind obligați sã se deplaseze pe banda sau benzile indicate de sãgeți.

    Articolul 57

    Conducãtorul vehiculului care intra într-o intersecție la culoarea verde a semaforului este obligat sã respecte și semnificația indicatoarelor instalate în interiorul acesteia.

    Articolul 58

    (1)   Semnalele luminoase pentru pietoni sunt de culoare verde și roșie. Acestea funcționeazã corelat cu semnalele pentru dirijarea circulației vehiculelor.

    (2)   Semnalul de culoare verde poate avea în câmpul sau imaginea unui pieton în mers, iar cel rosu, imaginea unui pieton oprit.

    (3)   Semnalele luminoase pentru pietoni pot fi însoțite de semnale acustice pentru a asigura traversarea drumului de cãtre nevãzãtori.

    (4)   Pe sectoarele de drum unde valorile de trafic permit, administratorul drumului public, cu avizul poliției, poate amplasa în zona marcajului trecerii pentru pietoni semafoare sau panouri speciale cu comandã manualã a cererii de verde, care se poate face direct de cãtre pietoni.

    Articolul 59

    (1)   Semnalul de culoare verde permite trecerea.

    (2)   Când semnalul de culoare verde începe sã funcționeze intermitent înseamnã cã timpul afectat traversãrii drumului este în curs de epuizare și urmeazã semnalul rosu. În acest caz pietonul surprins în traversarea drumului trebuie sã grãbeascã trecerea, iar dacã drumul este prevãzut cu un refugiu sau spațiu interzis circulației vehiculelor, sã aștepte pe acesta apariția semnalului de culoare verde.

    Articolul 60

    Semnalul de culoare verde intermitent și semnalul de culoare roșie interzic pietonilor sã se angajeze în traversare pe partea carosabilã.

    Articolul 61

    În cazul semaforizãrii corelate, în lungul unui traseu pot fi instalate dispozitive de cronometrare a timpului aferent culorii, precum și dispozitive luminoase care sã arate participanților la trafic timpii stabiliți prin programul de semaforizare, iar pentru conducãtorii de autovehicule, și viteza de deplasare.

    Articolul 62

    Semaforul de avertizare se instaleazã la ieșirea din intersecție și este constituit dintr-un corp de iluminat cu luminã galbenã intermitentã. Acesta poate avea în câmpul sau imaginea unui pieton în mișcare, de culoare galbenã pe fond negru.

    Articolul 63

    Pentru semnalizarea și dirijarea circulației pe sectoarele de drumuri unde se executã lucrãri pe partea carosabilã, cu excepția autostrãzilor, se pot instala temporar semafoare mobile, cu obligația presemnalizãrii acestora.

    Articolul 64

    Indicatoarele instalate pe drumurile publice sunt:

    a) de avertizare;

    b)   de reglementare, care pot fi:

    • 1. de prioritate;
    • 2. de interzicere sau restricție;
    • 3. de obligare;

    c)  de orientare și informare, care pot fi:

    • 1. de orientare;
    • 2. de informare;
    • 3. de informare turisticã;
    • 4. panouri adiționale;
    • 5. indicatoare kilometrice și hectometrice;

    d)   mijloace de semnalizare a lucrãrilor, care cuprind:

    • 1. indicatoare rutiere temporare;
    • 2. mijloace auxiliare de semnalizare a lucrãrilor.

    Articolul 65

    (1)   Indicatoarele se instaleazã, de regula, pe partea dreaptã a sensului de mers. În cazul în care condițiile locale împiedicã observarea din timp a indicatoarelor de cãtre conducãtorii cãrora li se adreseazã, ele se pot instala ori repeta pe partea stânga, în zona medianã a drumului, pe un refugiu ori spațiu interzis circulației vehiculelor, deasupra pãrții carosabile sau de cealaltã parte a intersecției, în loc vizibil pentru toți participanții la trafic.

    (2)   Indicatoarele pot fi însoțite de panouri cu semne adiționale conținând inscripții sau simboluri care le precizeazã, completeazã ori limiteazã semnificația.

    (3)   Semnele adiționale se pot aplica pe panouri ce includ indicatoare ori chiar pe indicatoare, dacã înțelegerea semnificației acestora nu este afectatã.

    (4)   Pentru a fi vizibile și pe timp de noapte, indicatoarele rutiere trebuie sã fie reflectorizante, luminoase ori iluminate.

    (5)   În locuri periculoase, pentru a spori vizibilitatea și a evidenția semnificația unor indicatoare, acestea pot figura grupat pe un panou cu folie fluorescent-retroreflectorizantã cu reflexie ridicatã. Aceste indicatoare pot fi însoțite, dupã caz, de dispozitive luminoase.

    Articolul 66

    (1)   Semnificația unui indicator este valabilã pe întreaga lãțime a pãrții carosabile deschise circulației conducãtorilor cãrora li se adreseazã.

    (2)   Când indicatorul este instalat deasupra benzii sau benzilor, semnificația lui este valabilã numai pentru banda ori benzile astfel semnalizate.

    (3)   Semnificația indicatorului de avertizare începe din locul unde este amplasat. În cazul indicatoarelor care avertizeazã sectoare periculoase, zona de acțiune a indicatoarelor este reglementatã prin plãcuțe adiționale.

    (4)   Indicatoarele de avertizare se instaleazã înaintea locului periculos, la o distanțã de maximum 50 m în localitãți, între 100 m și 250 m în afara localitãților, respectiv între 500 m și 1.000 m pe autostrãzi și drumuri expres. Când condițiile din teren impun amplasarea la o distanțã mai mare, sub indicator se instaleazã un panou adițional "Distanța între indicator și începutul locului periculos".

    (5)   Pe autostrãzi și drumuri expres, în toate cazurile, sub indicator este obligatoriu sã se instaleze un panou adițional "Distanța între indicator și începutul locului periculos". În situația în care lungimea sectorului periculos depãșește 1.000 m, sub indicator se monteazã panoul adițional "Lungimea sectorului periculos la care se referã indicatorul".

    (6)   Semnificația indicatoarelor de interzicere sau de restricție începe din dreptul acestora. În lipsa unei semnalizãri care sã precizeze lungimea sectorului pe care se aplicã reglementarea ori a unor indicatoare care sã anunțe sfârșitul interdicției sau al restricției, semnificația acestor indicatoare înceteazã în intersecția cea mai apropiatã. Când indicatoarele de interzicere sau restricție sunt instalate împreunã cu indicatorul ce anunțã intrarea într-o localitate, semnificația lor este valabilã pe drumul respectiv pânã la întâlnirea indicatorului "Ieșire din localitate", cu excepția locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.

    Articolul 67

    Indicatoarele rutiere temporare corespondente indicatoarelor de avertizare, de restricție sau interzicere ori indicatoarelor de orientare au aceleași caracteristici cu cele permanente, cu deosebirea cã fondul alb este înlocuit cu fondul galben

    Articolul 68

    Apropierea de o trecere la nivel cu calea feratã se semnalizeazã cu indicatoare de avertizare corespunzãtoare și/sau cu panouri suplimentare pentru trecerea la nivel cu calea feratã.

    Articolul 69

    (1)   Trecerea la nivel cu calea feratã curentã fãrã bariere sau semibariere se semnalizeazã, dupã caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea feratã simplã, fãrã bariere" sau "Trecere la nivel cu calea feratã dublã, fãrã bariere", însoțite de indicatorul "Oprire".

    (2)   La trecerea la nivel cu calea feratã curentã prevãzutã cu instalații de semnalizare automatã fãrã bariere, interzicerea circulației rutiere se realizeazã, optic, prin funcționarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roșii și stingerea semnalizãrii de control reprezentate de luminã intermitentã albã și, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.

    Articolul 70

    (1)   Trecerile la nivel cu calea feratã curentã pot fi semnalizate cu sisteme automate luminoase, prevãzute cu semibariere.

    (2)   Trecerile la nivel cu calea feratã curentã pot fi asigurate și cu bariere care sunt acționate manual.

    (3)   Barierele și semibarierele sunt marcate cu benzi alternanțe de culoare roșie și albã și pot fi prevãzute, la mijloc, cu un disc rosu. Benzile trebuie sã fie reflectorizante, iar pe drumurile neiluminate, pe timp de noapte, barierele și semibarierele trebuie sã fie iluminate ori prevãzute cu dispozitive cu luminã roșie.

    (4)   La trecerea la nivel cu calea feratã prevãzutã cu instalații de semnalizare automatã cu bariere, semnalizarea de interzicere a circulației rutiere se realizeazã în condițiile prevãzute la art. 69 alin. (2), precum și prin coborârea în poziție orizontalã a semibarierelor.

    Articolul 71

    (1)   Semnalizarea de interzicere a circulației rutiere se considera realizata chiar și numai în una din urmãtoarele situații:

    • a)   prin aprinderea unei singure unitãți luminoase a dispozitivului cu luminã intermitent-alternativa roșie;
    • b)   prin funcționarea sistemului sonor;
    • c)  prin poziția orizontalã a unei singure semibariere.

    (2)   Circulația rutierã se considera de asemenea interzisã și în situația în care barierele sau semibarierele sunt în curs de coborâre sau de ridicare.

    Articolul 72

    În zona trecerilor la nivel cu calea feratã, funcționarea instalațiilor de semnalizare a apropierii trenurilor, fãrã bariere, a instalațiilor de semnalizare a apropierii trenurilor, cu semibariere, sau a barierelor mecanice, precum și instalarea indicatoarelor "Oprire", "Trecere la nivel cu o cale feratã simplã/dublã, fãrã bariere", "Trecere la nivel cu o cale feratã simplã/dublã, fãrã bariere, prevãzutã cu instalație de semnalizare luminoasã automatã", sunt asigurate de administratorul de cale feratã, iar setul de semnalizare a apropierii de calea feratã este asigurat de cãtre administratorul drumului.

    Articolul 73

    (1)   La trecerea la nivel cu o cale feratã industrialã se instaleazã indicatorul "Alte pericole", însoțit de un panou adițional ce conține imaginea unei locomotive.

    (2)   Atunci când pe calea feratã industrialã se deplaseazã un vehicul feroviar, circulația trebuie dirijatã de un agent de cale feratã.

    Articolul 74

    Porțile de gabarit instalate înaintea unei treceri la nivel cu o cale feratã electrificatã, destinate sã interzicã accesul vehiculelor a cãror încãrcãtura depãșește în înãlțime limita de siguranțã admisã, sunt marcate cu benzi alternanțe de culoare galbenã și neagrã. Pe stâlpii de susținere ai porților de gabarit se instaleazã indicatoare rutiere prin care se precizeazã înãlțimea maximã de trecere admisã

    Articolul 75

    (1)   Marcajele servesc la organizarea circulației, avertizarea sau îndrumarea participanților la trafic. Acestea pot fi folosite singure sau împreunã cu alte mijloace de semnalizare rutierã pe care le completeazã sau le precizeazã semnificația.

    (2)   Marcajele se aplicã pe suprafața pãrții carosabile a drumurilor modernizate, pe borduri, pe lucrãri de arta, pe accesorii ale drumurilor, precum și pe alte elemente și construcții din zona drumurilor. Marcajele aplicate pe drumurile publice trebuie sã fie reflectorizante sau însoțite de dispozitive reflectorizante care trebuie sã-și pãstreze proprietãțile de reflexie și pe timp de ploaie sau ceațã.

    (3)   Marcajele nu trebuie sã incomodeze în nici un fel desfãșurarea circulației, iar suprafața acestora nu trebuie sã fie lunecoasã. Marcajele pe partea carosabilã se executã cu microbile de sticlã și pot fi însoțite de butoni cu elemente retroreflectorizante.

    Articolul 76

    Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:

     a) longitudinale, care pot fi:

    • 1.   de separare a sensurilor de circulație;
    • 2.   de separare a benzilor pe același sens; 

    b) de delimitare a pãrții carosabile;

     c) transversale, care pot fi:

    •  1.   de oprire;
    •  2.   de cedare a trecerii;
    •  3.   de traversare pentru pietoni;
    •  4.   de traversare pentru conducãtori de biciclete sau trotinete electrice;

    d)  diverse, care pot fi:

    •  1. de ghidare;
    •  2. pentru spații interzise;
    •  3. pentru interzicerea staționãrii;
    •  4. pentru stații de autobuze, troleibuze, taximetre;
    •  5. pentru locuri de parcare;
    •  6. sãgeți sau inscripții;

     e)  laterale aplicate pe:

    •  1.   lucrãri de arta (poduri, pasaje denivelate, ziduri de sprijin);
    •  2.   parapete;
    • 3.   stâlpi și copaci situați pe platforma drumului;
    •  4.   borduri.

    Articolul 77

    (1)   Administratorul drumului public este obligat sã aplice marcaje cu linii continue sau discontinue, dupã caz, atât pentru separarea sensurilor și benzilor de circulație, cât și pentru delimitarea pãrții carosabile.

    (2)   Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuã simplã sau dublã interzice încãlcarea acestuia.

    (3)   Marcajul format dintr-o linie continuã aplicatã pe bordura trotuarului sau la marginea pãrții carosabile interzice staționarea vehiculelor pe acea parte a drumului. Când o asemenea linie însoțește un indicator de interzicere a staționãrii, aceasta precizeazã lungimea sectorului de drum pe care este valabilã interzicerea.

    (4)   Marcajul longitudinal format din linii continue care delimiteazã banda pe care este aplicat și un marcaj simbolizând o anumitã categorie sau anumite categorii de vehicule semnificã faptul cã banda este rezervatã circulației acelei sau acelor categorii de vehicule.

    Articolul 78

    Marcajul longitudinal format dintr-o linie discontinuã simplã sau dublã permite trecerea peste acesta, dacã manevra sau reglementãrile instituite impun acest lucru.

    Articolul 79

    (1)   Marcajul cu linie discontinuã poate fi simplu sau dublu și se folosește în urmãtoarele situații:

    a) marcajul cu linie discontinuã simplã:

    • 1.   pentru separarea sensurilor de circulație, pe drumurile cu douã benzi și circulație în ambele sensuri;
    •  2.   pentru separarea benzilor de circulație pe același sens, pe drumurile cu cel puțin douã benzi pe sens;
    •  3.   pentru marcarea trecerii de la o linie discontinuã la una continuã. În localitãți acest marcaj nu este obligatoriu;
    •  4.   pentru a separa, pe autostrãzi, benzile de accelerare sau de decelerare de benzile curente de circulație;
    •  5.   pentru marcaje de ghidare în intersecții;

     b)   marcajul cu linie discontinuã dublã, pentru delimitarea benzilor reversibile. Pe asemenea benzi marcajul este însoțit de dispozitive luminoase speciale prevãzute la art. 56.

     (2) Linia continuã se folosește în urmãtoarele situații:

    •  a)   linia continuã simplã, pentru separarea sensurilor de circulație, a benzilor de același sens la apropierea de intersecții și în zone periculoase;
    •  b)   linia continuã dublã, pentru separarea sensurilor de circulație cu minimum douã benzi pe fiecare sens, precum și la drumuri cu o bandã pe sens sau în alte situații stabilite de administratorul drumului respectiv, cu acordul poliției rutiere.

     (3)   În cazul marcajului longitudinal format dintr-o linie continuã și una discontinuã alãturate, conducãtorul de vehicul trebuie sã respecte semnificația liniei celei mai apropiate în sensul de mers.

     (4)   Pe drumurile cu circulație în ambele sensuri prevãzute cu o singurã bandã pe sens, pe distanța cuprinsã între indicatoarele de avertizare "Copii", aferente celor douã sensuri, marcajul de separare a sensurilor se executã cu linie continuã.

    Articolul 80

    (1)   Marcajele de delimitare a pãrții carosabile sunt amplasate în lungul drumului, se executã la limita din dreapta a pãrții carosabile în sensul de mers, cu excepția autostrãzilor și a drumurilor expres, unde marcajul se aplicã și pe partea stânga, lângã mijlocul fizic de separare a sensurilor de circulație. Aceste marcaje pot fi cu linie continuã sau discontinuã simplã.

    (2)   Marcajele de ghidare au rolul de a materializa traiectoria pe care vehiculele trebuie sã o urmeze în traversarea unei intersecții ori pentru efectuarea virajului la stânga, fiind obligatoriu a se realiza în cazul în care axul central ori liniile de separare a benzii de circulație nu sunt coliniare.

    (3)   Marcajele pentru interzicerea staționãrii se pot realiza:

    • a)   prin linie continuã galbenã aplicatã pe bordura trotuarului sau pe banda de consolidare a acostamentului, dublând marcajul de delimitare a pãrții carosabile spre exteriorul platformei drumului;
    • b)   printr-o linie în zig-zag la marginea pãrții carosabile.

    (4)   Marcajele prin sãgeți sunt folosite pentru: a) selectarea pe benzi;

    •  b)   schimbarea benzii (banda de accelerare, banda suplimentarã pentru vehicule lente, banda care se suprimã prin îngustarea pãrții carosabile);
    •  c)   repliere, numai în afara localitãților pe drumuri cu o bandã pe sens și dublu sens de circulație.

    Articolul 81

    (1)   Marcajul transversal constând dintr-o linie continuã, aplicatã pe lãțimea uneia sau mai multor benzi, indicã linia înaintea cãreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului "Oprire". Un asemenea marcaj poate fi folosit pentru a indicã linia de oprire impusã printr-un semnal luminos, printr-o comandã a agentului care dirijeazã circulația, de prezența unei treceri la nivel cu o cale feratã, cu o linie de tramvai sau a unei treceri pentru pietoni. Înaintea marcajului ce însoțește indicatorul "Oprire" se poate aplica pe partea carosabilã inscripția "Stop".

    (2)   Marcajul transversal constând dintr-o linie discontinuã, aplicatã pe lãțimea uneia sau mai multor benzi, indicã linia care nu trebuie depãșitã atunci când se impune cedarea trecerii. Înaintea unei asemenea linii se poate aplica pe partea carosabilã un marcaj sub forma de triunghi având o latura paralelã cu linia discontinuã, iar vârful îndreptat spre vehiculul care se apropie.

    (3)   Marcajul transversal constând din linii paralele cu axul drumului indicã locul pe unde pietonii trebuie sã traverseze drumul. Aceste linii au lãțimea mai mare decât a oricãror alte marcaje.

    (4)   Marcajul transversal constând din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fațã de axul drumului, indicã locul destinat traversãrii pãrții carosabile de cãtre conducãtori de biciclete sau trotinete electrice.

     Articolul 82

    (1)   În scopul sporirii impactului vizual asupra participanților la trafic, pe partea carosabilã se pot executa marcaje sub forma de inscripții, simboluri și figuri.

    (2)   Pe autostrãzi, pe drumurile expres și pe drumuri naționale deschise traficului internațional (E), la extremitãțile pãrții carosabile se aplicã marcaje rezonatoare pentru avertizarea conducãtorilor de autovehicule la ieșirea de pe partea carosabilã.

    Articolul 83

    (1)   Marcajele, cum sunt: sãgețile, inscripțiile, liniile paralele sau oblice, pot fi folosite pentru a repeta semnificația indicatoarelor sau pentru a da participanților la trafic indicații care nu le pot fi furnizate, în mod adecvat, prin indicatoare.

    (2)   Marcajul sub forma unei sau unor sãgeți, aplicat pe banda ori pe benzile delimitate prin linii continue, obliga la urmarea direcției sau direcțiilor astfel indicate. Sãgeata de repliere care este oblicã fațã de axul drumului, aplicatã pe o bandã sau intercalatã într-un marcaj longitudinal format din linii discontinue, semnalizeazã obligația ca vehiculul care nu se aflã pe bandã indicatã de sãgeata sã fie condus pe acea bandã.

    (3)   Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnificã interzicerea staționãrii vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completatã cu înscrisul "Bus" sau "Taxi" poate fi folositã pentru semnalizarea stațiilor de autobuze și troleibuze, respectiv de taximetre.

    (4)   Marcajul aplicat în afara benzilor, format din linii paralele, înconjurate sau nu cu o linie de contur, delimiteazã spațiul interzis circulației.

    (5)   Marcajele se pot aplica și pe ziduri de sprijin, parapete de protecție sau alte amenajãri rutiere laterale drumului, pentru a le face mai vizibile conducãtorilor de vehicule.

    (6)   Marcajele sunt de regula de culoare albã, cu excepția celor ce se aplicã pe elementele laterale drumului, care sunt de culoare albã, neagrã sau galbenã și neagrã, precum și a celor provizorii, folosite la organizarea circulației în zona lucrãrilor, care sunt de culoare galbenã. În zonele periculoase sau unde staționarea vehiculelor este limitatã în timp, marcajele pot fi și de alte culori.

    Articolul 84

    (1)   În afara localitãților, limitele laterale ale platformei drumului se semnalizeazã cu stâlpi de ghidare lamelari, de culoare albã, omologați, instalați la intervale de 50 m între ei, sau prin parapete. Pe stâlpii de ghidare lamelari și pe parapete se aplicã dispozitive reflectorizante de culoare roșie și albã sau galbenã. Dispozitivele reflectorizante de culoare roșie trebuie sã fie vizibile numai pe partea dreaptã a drumului în sensul de mers. Materialele din care sunt confecționați stâlpii de ghidare lamelari nu trebuie sã fie dure.

    (2)   Dispozitivele reflectorizante pentru semnalizarea limitelor platformei drumului se pot monta și pe parapetele

    Comentarii: 0

    Aceasta intrebare are 0 comentarii. Pentru a le vedea este nevoie sa te autentifici sau sa te inregistrezi