Acum pe Google Play Descara de pe App Store
Regulamentul Rutier - Capitolul 4 Semnalizarea rutierã

Articolul 46

(1)   Semnificația, precum și dimensiunile mijloacelor de semnalizare rutierã, forma, simbolul, culoarea și condițiile de execuție, amplasarea, instalarea și aplicarea acestora se stabilesc în conformitate cu standardele în domeniu.

(2)   Semnalizarea rutierã în tunele sau pe viaducte se asigurã, se realizeazã și se întreține de cãtre administratorul acestora.

Articolul 47

(1)   Semnalele luminoase sunt lumini albe sau colorate diferit, emise succesiv, continuu sau intermitent, de unul sau mai multe corpuri de iluminat care compun un semafor.

(2)   Dupã numãrul corpurilor de iluminat, semafoarele sunt:

a)  cu un corp de iluminat, cu lumina intermitentã de avertizare;

b)   cu douã corpuri de iluminat, pentru pietoni și conducãtori de biciclete sau trotinete electrice;

c)  cu trei corpuri de iluminat, pentru vehicule;

d)   cu patru sau mai multe corpuri de iluminat, pentru tramvaie.

(3)   Semafoarele se monteazã în axul vertical al stâlpului sau pe consolã, pe portal ori suspendate pe cabluri, succesiunea culorilor lentilelor, de sus în jos, fiind urmãtoarea:

a)   la semaforul cu trei culori ordinea semnalelor este: rosu, galben, verde;

b)   la semaforul cu douã culori ordinea semnalelor este: rosu, verde;

c)   la semaforul pentru tramvaie sunt dispuse trei pe orizontala la partea superioarã și unul la partea inferioarã, toate cu luminã albã.

Articolul 48

 (1)   Semafoarele care emit semnale luminoase pentru dirijarea circulației în intersecții se instaleazã obligatoriu înainte de intersecție, astfel încât sã fie vizibile de la o distanțã de cel puțin 50 m. Acestea pot fi repetate în mijlocul, deasupra ori de cealaltã parte a intersecției.

 (2)   Semnificația semnalelor luminoase pentru dirijarea circulației vehiculelor este valabilã pe întreaga lãțime a pãrții carosabile deschise circulației conducãtorilor cãrora li se adreseazã. Pe drumurile cu douã sau mai multe benzi pe sens, pentru direcții diferite, delimitate prin marcaje longitudinale, semafoarele se pot instala deasupra uneia sau unora dintre benzi, caz în care semnificația semnalelor luminoase se limiteazã la banda sau benzile astfel semnalizate.

Articolul 49

Pe lãmpile de culoare roșie sau verde ale semafoarelor pot fi aplicate sãgeți de culoare neagrã care indicã direcțiile de deplasare corespunzãtoare acestora. În acest caz interdicția sau permisiunea de trecere impusã de semnalul luminos este limitatã la direcția sau direcțiile indicate prin aceste sãgeți. Aceeași semnificație o au și sãgețile aplicate pe panourile adiționale ce însoțesc, la partea inferioarã, semafoarele. Sãgeata pentru mersul înainte are vârful în sus.

Articolul 50

(1)   Semafoarele pentru tramvaie au forma de caseta cu patru corpuri de iluminat de culoare albã, dintre care trei sunt poziționate orizontal și unul sub cel din mijloc, însoțite de panouri cu semne adiționale.

(2)   Semnalul de liberã trecere pentru tramvaie este dat de combinația luminoasã a lãmpii inferioare cu una dintre cele trei lãmpi situate la partea superioarã pentru indicarea direcției.

(3)   Semnalul de interzicere a trecerii tramvaiului este dat de iluminarea concomitentã a celor trei lumini din partea superioarã a casetei.

Articolul 51

(1)   Semnalul de culoare verde permite trecerea.

(2)   Când semaforul este însoțit de una sau mai multe lãmpi care emit luminã intermitentã de culoare verde sub forma uneia sau unor sãgeți pe fond negru cãtre dreapta, acestea permit trecerea numai în direcția indicatã, oricare ar fi în acel moment semnalul în funcțiune al semaforului.

Articolul 52

(1)   Semnalul de culoare roșie interzice trecerea.

(2)   La semnalul de culoare roșie vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, dupã caz, pentru trecerea pietonilor, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacã semaforul este instalat deasupra ori de cealaltã parte a intersecției, în lipsa marcajului pentru oprire sau pentru trecerea pietonilor, vehiculul trebuie oprit înainte de marginea pãrții carosabile a drumului ce urmeazã a fi intersectat.

(3)   Atunci când semnalul de culoare roșie funcționeazã concomitent cu cel de culoare galbenã, acesta anunțã apariția semnalului de culoare verde.

Articolul 53

(1)   Când semnalul de culoare galbenã apare dupã semnalul de culoare verde, conducãtorul vehiculului care se apropie de intersecție nu trebuie sã treacã de locurile prevãzute la art. 52 alin.

(2), cu excepția situației în care, la apariția semnalului, se aflã atât de aproape de acele locuri încât nu ar mai putea opri vehiculul în condiții de siguranțã.

(2)   Semnalul de culoare galbenã intermitent permite trecerea, conducãtorul de vehicul fiind obligat sã circule cu viteza redusã, sã respecte semnificația semnalizãrii rutiere și a regulilor de circulație aplicabile în acel loc.

Articolul 54

În intersecții dirijarea circulației tramvaielor se poate realiza și prin semafoare având semnale luminoase de culoare albã, corelate cu semnalele luminoase pentru dirijarea circulației celorlalte vehicule.

Articolul 55

(1)   Semnalul luminos destinat dirijãrii circulației bicicletelor are în câmpul sãu imaginea unei biciclete de culoare roșie, respectiv verde pe fond negru. Aceeași destinație o are și semnalul luminos al unui semafor însoțit de un panou adițional pe care figureazã o bicicletã.

(2)   Semnalele luminoase prevãzute la alin. (1) dirijeazã și circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice.

Articolul 56

(1)   Când deasupra benzilor de circulație sunt instalate dispozitive care emit semnale roșii și verzi, acestea sunt destinate semnalizãrii benzilor cu circulație reversibilã. Semnalul rosu, având forma a douã bare încrucișate, interzice accesul vehiculelor pe banda deasupra cãreia se gãsește, iar semnalul verde, de forma unei sãgeți cu vârful în jos, permite intrarea vehiculelor și circulația pe acea bandã.

(2)   Semnalul luminos intermediar care are forma unei sau unor sãgeți de culoare galbenã ori albã cu vârful orientat cãtre dreapta sau stânga jos anunțã schimbarea semnalului verde, în cazul benzilor cu circulație reversibilã, ori faptul cã banda deasupra cãreia se aflã este pe punctul de a fi închisã circulației conducãtorilor cãrora li se adreseazã, aceștia fiind obligați sã se deplaseze pe banda sau benzile indicate de sãgeți.

Articolul 57

Conducãtorul vehiculului care intra într-o intersecție la culoarea verde a semaforului este obligat sã respecte și semnificația indicatoarelor instalate în interiorul acesteia.

Articolul 58

(1)   Semnalele luminoase pentru pietoni sunt de culoare verde și roșie. Acestea funcționeazã corelat cu semnalele pentru dirijarea circulației vehiculelor.

(2)   Semnalul de culoare verde poate avea în câmpul sau imaginea unui pieton în mers, iar cel rosu, imaginea unui pieton oprit.

(3)   Semnalele luminoase pentru pietoni pot fi însoțite de semnale acustice pentru a asigura traversarea drumului de cãtre nevãzãtori.

(4)   Pe sectoarele de drum unde valorile de trafic permit, administratorul drumului public, cu avizul poliției, poate amplasa în zona marcajului trecerii pentru pietoni semafoare sau panouri speciale cu comandã manualã a cererii de verde, care se poate face direct de cãtre pietoni.

Articolul 59

(1)   Semnalul de culoare verde permite trecerea.

(2)   Când semnalul de culoare verde începe sã funcționeze intermitent înseamnã cã timpul afectat traversãrii drumului este în curs de epuizare și urmeazã semnalul rosu. În acest caz pietonul surprins în traversarea drumului trebuie sã grãbeascã trecerea, iar dacã drumul este prevãzut cu un refugiu sau spațiu interzis circulației vehiculelor, sã aștepte pe acesta apariția semnalului de culoare verde.

Articolul 60

Semnalul de culoare verde intermitent și semnalul de culoare roșie interzic pietonilor sã se angajeze în traversare pe partea carosabilã.

Articolul 61

În cazul semaforizãrii corelate, în lungul unui traseu pot fi instalate dispozitive de cronometrare a timpului aferent culorii, precum și dispozitive luminoase care sã arate participanților la trafic timpii stabiliți prin programul de semaforizare, iar pentru conducãtorii de autovehicule, și viteza de deplasare.

Articolul 62

Semaforul de avertizare se instaleazã la ieșirea din intersecție și este constituit dintr-un corp de iluminat cu luminã galbenã intermitentã. Acesta poate avea în câmpul sau imaginea unui pieton în mișcare, de culoare galbenã pe fond negru.

Articolul 63

Pentru semnalizarea și dirijarea circulației pe sectoarele de drumuri unde se executã lucrãri pe partea carosabilã, cu excepția autostrãzilor, se pot instala temporar semafoare mobile, cu obligația presemnalizãrii acestora.

Articolul 64

Indicatoarele instalate pe drumurile publice sunt:

a) de avertizare;

b)   de reglementare, care pot fi:

  • 1. de prioritate;
  • 2. de interzicere sau restricție;
  • 3. de obligare;

c)  de orientare și informare, care pot fi:

  • 1. de orientare;
  • 2. de informare;
  • 3. de informare turisticã;
  • 4. panouri adiționale;
  • 5. indicatoare kilometrice și hectometrice;

d)   mijloace de semnalizare a lucrãrilor, care cuprind:

  • 1. indicatoare rutiere temporare;
  • 2. mijloace auxiliare de semnalizare a lucrãrilor.

Articolul 65

(1)   Indicatoarele se instaleazã, de regula, pe partea dreaptã a sensului de mers. În cazul în care condițiile locale împiedicã observarea din timp a indicatoarelor de cãtre conducãtorii cãrora li se adreseazã, ele se pot instala ori repeta pe partea stânga, în zona medianã a drumului, pe un refugiu ori spațiu interzis circulației vehiculelor, deasupra pãrții carosabile sau de cealaltã parte a intersecției, în loc vizibil pentru toți participanții la trafic.

(2)   Indicatoarele pot fi însoțite de panouri cu semne adiționale conținând inscripții sau simboluri care le precizeazã, completeazã ori limiteazã semnificația.

(3)   Semnele adiționale se pot aplica pe panouri ce includ indicatoare ori chiar pe indicatoare, dacã înțelegerea semnificației acestora nu este afectatã.

(4)   Pentru a fi vizibile și pe timp de noapte, indicatoarele rutiere trebuie sã fie reflectorizante, luminoase ori iluminate.

(5)   În locuri periculoase, pentru a spori vizibilitatea și a evidenția semnificația unor indicatoare, acestea pot figura grupat pe un panou cu folie fluorescent-retroreflectorizantã cu reflexie ridicatã. Aceste indicatoare pot fi însoțite, dupã caz, de dispozitive luminoase.

Articolul 66

(1)   Semnificația unui indicator este valabilã pe întreaga lãțime a pãrții carosabile deschise circulației conducãtorilor cãrora li se adreseazã.

(2)   Când indicatorul este instalat deasupra benzii sau benzilor, semnificația lui este valabilã numai pentru banda ori benzile astfel semnalizate.

(3)   Semnificația indicatorului de avertizare începe din locul unde este amplasat. În cazul indicatoarelor care avertizeazã sectoare periculoase, zona de acțiune a indicatoarelor este reglementatã prin plãcuțe adiționale.

(4)   Indicatoarele de avertizare se instaleazã înaintea locului periculos, la o distanțã de maximum 50 m în localitãți, între 100 m și 250 m în afara localitãților, respectiv între 500 m și 1.000 m pe autostrãzi și drumuri expres. Când condițiile din teren impun amplasarea la o distanțã mai mare, sub indicator se instaleazã un panou adițional "Distanța între indicator și începutul locului periculos".

(5)   Pe autostrãzi și drumuri expres, în toate cazurile, sub indicator este obligatoriu sã se instaleze un panou adițional "Distanța între indicator și începutul locului periculos". În situația în care lungimea sectorului periculos depãșește 1.000 m, sub indicator se monteazã panoul adițional "Lungimea sectorului periculos la care se referã indicatorul".

(6)   Semnificația indicatoarelor de interzicere sau de restricție începe din dreptul acestora. În lipsa unei semnalizãri care sã precizeze lungimea sectorului pe care se aplicã reglementarea ori a unor indicatoare care sã anunțe sfârșitul interdicției sau al restricției, semnificația acestor indicatoare înceteazã în intersecția cea mai apropiatã. Când indicatoarele de interzicere sau restricție sunt instalate împreunã cu indicatorul ce anunțã intrarea într-o localitate, semnificația lor este valabilã pe drumul respectiv pânã la întâlnirea indicatorului "Ieșire din localitate", cu excepția locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.

Articolul 67

Indicatoarele rutiere temporare corespondente indicatoarelor de avertizare, de restricție sau interzicere ori indicatoarelor de orientare au aceleași caracteristici cu cele permanente, cu deosebirea cã fondul alb este înlocuit cu fondul galben

Articolul 68

Apropierea de o trecere la nivel cu calea feratã se semnalizeazã cu indicatoare de avertizare corespunzãtoare și/sau cu panouri suplimentare pentru trecerea la nivel cu calea feratã.

Articolul 69

(1)   Trecerea la nivel cu calea feratã curentã fãrã bariere sau semibariere se semnalizeazã, dupã caz, cu indicatoarele "Trecere la nivel cu calea feratã simplã, fãrã bariere" sau "Trecere la nivel cu calea feratã dublã, fãrã bariere", însoțite de indicatorul "Oprire".

(2)   La trecerea la nivel cu calea feratã curentã prevãzutã cu instalații de semnalizare automatã fãrã bariere, interzicerea circulației rutiere se realizeazã, optic, prin funcționarea dispozitivelor cu lumini intermitent-alternative roșii și stingerea semnalizãrii de control reprezentate de luminã intermitentã albã și, acustic, prin emiterea de semnale sonore intermitente.

Articolul 70

(1)   Trecerile la nivel cu calea feratã curentã pot fi semnalizate cu sisteme automate luminoase, prevãzute cu semibariere.

(2)   Trecerile la nivel cu calea feratã curentã pot fi asigurate și cu bariere care sunt acționate manual.

(3)   Barierele și semibarierele sunt marcate cu benzi alternanțe de culoare roșie și albã și pot fi prevãzute, la mijloc, cu un disc rosu. Benzile trebuie sã fie reflectorizante, iar pe drumurile neiluminate, pe timp de noapte, barierele și semibarierele trebuie sã fie iluminate ori prevãzute cu dispozitive cu luminã roșie.

(4)   La trecerea la nivel cu calea feratã prevãzutã cu instalații de semnalizare automatã cu bariere, semnalizarea de interzicere a circulației rutiere se realizeazã în condițiile prevãzute la art. 69 alin. (2), precum și prin coborârea în poziție orizontalã a semibarierelor.

Articolul 71

(1)   Semnalizarea de interzicere a circulației rutiere se considera realizata chiar și numai în una din urmãtoarele situații:

  • a)   prin aprinderea unei singure unitãți luminoase a dispozitivului cu luminã intermitent-alternativa roșie;
  • b)   prin funcționarea sistemului sonor;
  • c)  prin poziția orizontalã a unei singure semibariere.

(2)   Circulația rutierã se considera de asemenea interzisã și în situația în care barierele sau semibarierele sunt în curs de coborâre sau de ridicare.

Articolul 72

În zona trecerilor la nivel cu calea feratã, funcționarea instalațiilor de semnalizare a apropierii trenurilor, fãrã bariere, a instalațiilor de semnalizare a apropierii trenurilor, cu semibariere, sau a barierelor mecanice, precum și instalarea indicatoarelor "Oprire", "Trecere la nivel cu o cale feratã simplã/dublã, fãrã bariere", "Trecere la nivel cu o cale feratã simplã/dublã, fãrã bariere, prevãzutã cu instalație de semnalizare luminoasã automatã", sunt asigurate de administratorul de cale feratã, iar setul de semnalizare a apropierii de calea feratã este asigurat de cãtre administratorul drumului.

Articolul 73

(1)   La trecerea la nivel cu o cale feratã industrialã se instaleazã indicatorul "Alte pericole", însoțit de un panou adițional ce conține imaginea unei locomotive.

(2)   Atunci când pe calea feratã industrialã se deplaseazã un vehicul feroviar, circulația trebuie dirijatã de un agent de cale feratã.

Articolul 74

Porțile de gabarit instalate înaintea unei treceri la nivel cu o cale feratã electrificatã, destinate sã interzicã accesul vehiculelor a cãror încãrcãtura depãșește în înãlțime limita de siguranțã admisã, sunt marcate cu benzi alternanțe de culoare galbenã și neagrã. Pe stâlpii de susținere ai porților de gabarit se instaleazã indicatoare rutiere prin care se precizeazã înãlțimea maximã de trecere admisã

Articolul 75

(1)   Marcajele servesc la organizarea circulației, avertizarea sau îndrumarea participanților la trafic. Acestea pot fi folosite singure sau împreunã cu alte mijloace de semnalizare rutierã pe care le completeazã sau le precizeazã semnificația.

(2)   Marcajele se aplicã pe suprafața pãrții carosabile a drumurilor modernizate, pe borduri, pe lucrãri de arta, pe accesorii ale drumurilor, precum și pe alte elemente și construcții din zona drumurilor. Marcajele aplicate pe drumurile publice trebuie sã fie reflectorizante sau însoțite de dispozitive reflectorizante care trebuie sã-și pãstreze proprietãțile de reflexie și pe timp de ploaie sau ceațã.

(3)   Marcajele nu trebuie sã incomodeze în nici un fel desfãșurarea circulației, iar suprafața acestora nu trebuie sã fie lunecoasã. Marcajele pe partea carosabilã se executã cu microbile de sticlã și pot fi însoțite de butoni cu elemente retroreflectorizante.

Articolul 76

Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:

 a) longitudinale, care pot fi:

  • 1.   de separare a sensurilor de circulație;
  • 2.   de separare a benzilor pe același sens; 

b) de delimitare a pãrții carosabile;

 c) transversale, care pot fi:

  •  1.   de oprire;
  •  2.   de cedare a trecerii;
  •  3.   de traversare pentru pietoni;
  •  4.   de traversare pentru conducãtori de biciclete sau trotinete electrice;

d)  diverse, care pot fi:

  •  1. de ghidare;
  •  2. pentru spații interzise;
  •  3. pentru interzicerea staționãrii;
  •  4. pentru stații de autobuze, troleibuze, taximetre;
  •  5. pentru locuri de parcare;
  •  6. sãgeți sau inscripții;

 e)  laterale aplicate pe:

  •  1.   lucrãri de arta (poduri, pasaje denivelate, ziduri de sprijin);
  •  2.   parapete;
  • 3.   stâlpi și copaci situați pe platforma drumului;
  •  4.   borduri.

Articolul 77

(1)   Administratorul drumului public este obligat sã aplice marcaje cu linii continue sau discontinue, dupã caz, atât pentru separarea sensurilor și benzilor de circulație, cât și pentru delimitarea pãrții carosabile.

(2)   Marcajul longitudinal format dintr-o linie continuã simplã sau dublã interzice încãlcarea acestuia.

(3)   Marcajul format dintr-o linie continuã aplicatã pe bordura trotuarului sau la marginea pãrții carosabile interzice staționarea vehiculelor pe acea parte a drumului. Când o asemenea linie însoțește un indicator de interzicere a staționãrii, aceasta precizeazã lungimea sectorului de drum pe care este valabilã interzicerea.

(4)   Marcajul longitudinal format din linii continue care delimiteazã banda pe care este aplicat și un marcaj simbolizând o anumitã categorie sau anumite categorii de vehicule semnificã faptul cã banda este rezervatã circulației acelei sau acelor categorii de vehicule.

Articolul 78

Marcajul longitudinal format dintr-o linie discontinuã simplã sau dublã permite trecerea peste acesta, dacã manevra sau reglementãrile instituite impun acest lucru.

Articolul 79

(1)   Marcajul cu linie discontinuã poate fi simplu sau dublu și se folosește în urmãtoarele situații:

a) marcajul cu linie discontinuã simplã:

  • 1.   pentru separarea sensurilor de circulație, pe drumurile cu douã benzi și circulație în ambele sensuri;
  •  2.   pentru separarea benzilor de circulație pe același sens, pe drumurile cu cel puțin douã benzi pe sens;
  •  3.   pentru marcarea trecerii de la o linie discontinuã la una continuã. În localitãți acest marcaj nu este obligatoriu;
  •  4.   pentru a separa, pe autostrãzi, benzile de accelerare sau de decelerare de benzile curente de circulație;
  •  5.   pentru marcaje de ghidare în intersecții;

 b)   marcajul cu linie discontinuã dublã, pentru delimitarea benzilor reversibile. Pe asemenea benzi marcajul este însoțit de dispozitive luminoase speciale prevãzute la art. 56.

 (2) Linia continuã se folosește în urmãtoarele situații:

  •  a)   linia continuã simplã, pentru separarea sensurilor de circulație, a benzilor de același sens la apropierea de intersecții și în zone periculoase;
  •  b)   linia continuã dublã, pentru separarea sensurilor de circulație cu minimum douã benzi pe fiecare sens, precum și la drumuri cu o bandã pe sens sau în alte situații stabilite de administratorul drumului respectiv, cu acordul poliției rutiere.

 (3)   În cazul marcajului longitudinal format dintr-o linie continuã și una discontinuã alãturate, conducãtorul de vehicul trebuie sã respecte semnificația liniei celei mai apropiate în sensul de mers.

 (4)   Pe drumurile cu circulație în ambele sensuri prevãzute cu o singurã bandã pe sens, pe distanța cuprinsã între indicatoarele de avertizare "Copii", aferente celor douã sensuri, marcajul de separare a sensurilor se executã cu linie continuã.

Articolul 80

(1)   Marcajele de delimitare a pãrții carosabile sunt amplasate în lungul drumului, se executã la limita din dreapta a pãrții carosabile în sensul de mers, cu excepția autostrãzilor și a drumurilor expres, unde marcajul se aplicã și pe partea stânga, lângã mijlocul fizic de separare a sensurilor de circulație. Aceste marcaje pot fi cu linie continuã sau discontinuã simplã.

(2)   Marcajele de ghidare au rolul de a materializa traiectoria pe care vehiculele trebuie sã o urmeze în traversarea unei intersecții ori pentru efectuarea virajului la stânga, fiind obligatoriu a se realiza în cazul în care axul central ori liniile de separare a benzii de circulație nu sunt coliniare.

(3)   Marcajele pentru interzicerea staționãrii se pot realiza:

  • a)   prin linie continuã galbenã aplicatã pe bordura trotuarului sau pe banda de consolidare a acostamentului, dublând marcajul de delimitare a pãrții carosabile spre exteriorul platformei drumului;
  • b)   printr-o linie în zig-zag la marginea pãrții carosabile.

(4)   Marcajele prin sãgeți sunt folosite pentru: a) selectarea pe benzi;

  •  b)   schimbarea benzii (banda de accelerare, banda suplimentarã pentru vehicule lente, banda care se suprimã prin îngustarea pãrții carosabile);
  •  c)   repliere, numai în afara localitãților pe drumuri cu o bandã pe sens și dublu sens de circulație.

Articolul 81

(1)   Marcajul transversal constând dintr-o linie continuã, aplicatã pe lãțimea uneia sau mai multor benzi, indicã linia înaintea cãreia vehiculul trebuie oprit la întâlnirea indicatorului "Oprire". Un asemenea marcaj poate fi folosit pentru a indicã linia de oprire impusã printr-un semnal luminos, printr-o comandã a agentului care dirijeazã circulația, de prezența unei treceri la nivel cu o cale feratã, cu o linie de tramvai sau a unei treceri pentru pietoni. Înaintea marcajului ce însoțește indicatorul "Oprire" se poate aplica pe partea carosabilã inscripția "Stop".

(2)   Marcajul transversal constând dintr-o linie discontinuã, aplicatã pe lãțimea uneia sau mai multor benzi, indicã linia care nu trebuie depãșitã atunci când se impune cedarea trecerii. Înaintea unei asemenea linii se poate aplica pe partea carosabilã un marcaj sub forma de triunghi având o latura paralelã cu linia discontinuã, iar vârful îndreptat spre vehiculul care se apropie.

(3)   Marcajul transversal constând din linii paralele cu axul drumului indicã locul pe unde pietonii trebuie sã traverseze drumul. Aceste linii au lãțimea mai mare decât a oricãror alte marcaje.

(4)   Marcajul transversal constând din linii discontinue paralele, aplicate perpendicular sau oblic fațã de axul drumului, indicã locul destinat traversãrii pãrții carosabile de cãtre conducãtori de biciclete sau trotinete electrice.

 Articolul 82

(1)   În scopul sporirii impactului vizual asupra participanților la trafic, pe partea carosabilã se pot executa marcaje sub forma de inscripții, simboluri și figuri.

(2)   Pe autostrãzi, pe drumurile expres și pe drumuri naționale deschise traficului internațional (E), la extremitãțile pãrții carosabile se aplicã marcaje rezonatoare pentru avertizarea conducãtorilor de autovehicule la ieșirea de pe partea carosabilã.

Articolul 83

(1)   Marcajele, cum sunt: sãgețile, inscripțiile, liniile paralele sau oblice, pot fi folosite pentru a repeta semnificația indicatoarelor sau pentru a da participanților la trafic indicații care nu le pot fi furnizate, în mod adecvat, prin indicatoare.

(2)   Marcajul sub forma unei sau unor sãgeți, aplicat pe banda ori pe benzile delimitate prin linii continue, obliga la urmarea direcției sau direcțiilor astfel indicate. Sãgeata de repliere care este oblicã fațã de axul drumului, aplicatã pe o bandã sau intercalatã într-un marcaj longitudinal format din linii discontinue, semnalizeazã obligația ca vehiculul care nu se aflã pe bandã indicatã de sãgeata sã fie condus pe acea bandã.

(3)   Marcajul format dintr-o linie în zig-zag semnificã interzicerea staționãrii vehiculelor pe partea drumului pe care este aplicat. O astfel de linie completatã cu înscrisul "Bus" sau "Taxi" poate fi folositã pentru semnalizarea stațiilor de autobuze și troleibuze, respectiv de taximetre.

(4)   Marcajul aplicat în afara benzilor, format din linii paralele, înconjurate sau nu cu o linie de contur, delimiteazã spațiul interzis circulației.

(5)   Marcajele se pot aplica și pe ziduri de sprijin, parapete de protecție sau alte amenajãri rutiere laterale drumului, pentru a le face mai vizibile conducãtorilor de vehicule.

(6)   Marcajele sunt de regula de culoare albã, cu excepția celor ce se aplicã pe elementele laterale drumului, care sunt de culoare albã, neagrã sau galbenã și neagrã, precum și a celor provizorii, folosite la organizarea circulației în zona lucrãrilor, care sunt de culoare galbenã. În zonele periculoase sau unde staționarea vehiculelor este limitatã în timp, marcajele pot fi și de alte culori.

Articolul 84

(1)   În afara localitãților, limitele laterale ale platformei drumului se semnalizeazã cu stâlpi de ghidare lamelari, de culoare albã, omologați, instalați la intervale de 50 m între ei, sau prin parapete. Pe stâlpii de ghidare lamelari și pe parapete se aplicã dispozitive reflectorizante de culoare roșie și albã sau galbenã. Dispozitivele reflectorizante de culoare roșie trebuie sã fie vizibile numai pe partea dreaptã a drumului în sensul de mers. Materialele din care sunt confecționați stâlpii de ghidare lamelari nu trebuie sã fie dure.

(2)   Dispozitivele reflectorizante pentru semnalizarea limitelor platformei drumului se pot monta și pe parapetele de protecție, pereții tunelelor, zidurile de sprijin sau pe alte amenajãri rutiere ori instalații laterale drumului.

Articolul 85

(1)   Semnalizarea lucrãrilor executate pe drumurile publice este obligatorie și se realizeazã în scopul asigurãrii desfãșurãrii în condiții corespunzãtoare a circulației pe sectorul de drum rãmas neafectat sau, dupã caz, în scopul devierii acesteia pe variante ocolitoare și are semnificația interzicerii circulației în zona afectatã de lucrãri.

(2)   Sectoarele de drum afectate de lucrãri trebuie semnalizate vizibil prin indicatoare și mijloace auxiliare de semnalizare rutierã, precum semafoare, balize direcționale, panouri, conuri de dirijare, bariere, garduri, parapete din material plastic lestabile și cãrucioare portsemnalizare, prevãzute cu elemente fluorescent-reflectorizante. Acestea nu trebuie confecționate din materiale dure, iar pe timp de noapte trebuie însoțite de lãmpi cu luminã galbenã intermitentã.

(3)   Pentru organizarea circulației pe sectoarele de drum public aflate în lucru se instaleazã indicatoare și balize reflectorizante sau, dupã caz, amenajãri rutiere tip "limitatoare de vitezã" și se aplicã marcaje, corespunzãtor situației create. Dacã este cazul, dirijarea circulației se realizeazã prin semnale luminoase ori semnale ale lucrãtorului de drumuri desemnat și special instruit.

Articolul 86

(1)   Semnalizarea instituitã pe sectoarele de drum pe care se executã lucrãri trebuie întreținutã și modificatã corespunzãtor evoluției acestora. La terminarea lucrãrilor executantul trebuie sã asigure, concomitent cu repararea sectorului de drum public afectat, și refacerea semnalizãrii inițiale sau modificarea ei, potrivit noilor condiții de circulație.

(2)   Persoanele care executã lucrãri de orice natura pe partea carosabilã a drumului public sunt obligate sã poarte echipament de protecție-avertizare fluorescent și reflectorizant, de culoare galbenã sau portocalie, pentru a fi observate cu ușurințã de participanții la trafic.

Articolul 87

Nicio lucrare care afecteazã drumul public nu poate fi începutã sau, dupã caz, continuatã dacã executantul acesteia nu are autorizarea administratorului drumului și acordul poliției, dacã nu a realizat semnalizarea temporarã corespunzãtoare, iar termenul aprobat a fost depãșit ori lucrarea se executã în alte condiții decât cele stabilite în autorizație sau acord.

Articolul 88

(1)   Semnalele polițistului care dirijeazã circulația au urmãtoarele semnificații:

  • a)   brațul ridicat vertical semnificã "atenție, oprire" pentru toți participanții la trafic care se apropie, cu excepția conducãtorilor de vehicule care nu ar mai putea opri în condiții de siguranțã. Dacã semnalul este dat într-o intersecție, aceasta nu impune oprirea conducãtorilor de vehicule care se aflã deja angajați în traversare;
  • b)   brațul sau brațele întinse orizontal semnificã "oprire" pentru toți participanții la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circulã din direcția sau direcțiile intersectate de brațul sau brațele întinse. Dupã ce a dat acest semnal, polițistul poate cobori brațul sau brațele, poziția sã însemnând, de asemenea, "oprire" pentru participanții la trafic care vin din fațã ori din spate;
  • c)   balansarea, pe timp de noapte, în plan vertical, a unui dispozitiv cu luminã roșie ori a bastonului fluorescent-reflectorizant semnificã "oprire" pentru participanții la trafic spre care este îndreptat;
  • d)   balansarea pe verticalã a brațului, având palma orientatã cãtre sol, semnificã reducerea vitezei;
  • e)   rotirea vioaie a brațului semnificã mãrirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grãbirea traversãrii drumului de cãtre pietoni.

 (2)   Polițistul care dirijeazã circulația poate efectua semnal cu brațul ca vehiculul sã avanseze, sã depãșeascã, sã treacã prin fațã ori prin spatele sau, sã îl ocoleascã prin partea sã stânga sau dreapta, iar pietonii sã traverseze drumul ori sã se opreascã.

(3)   La efectuarea comenzilor prevãzute la alin. (1) și (2), polițistul poate folosi și fluierul.

Articolul 89

(1)   Oprirea participanților la trafic este obligatorie și la semnalele date de:

  • a)  polițiștii de frontierã;
  • b)   îndrumãtorii de circulație ai Ministerului Apãrãrii;
  •  c)  agenții de cale feratã, la trecerile la nivel;
  •  d)   personalul autorizat din zona lucrãrilor pe drumurile publice;
  •  e)   membrii patrulelor școlare de circulație, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitãților de învãțãmânt;
  •  f)   nevãzãtori, prin ridicarea bastonului alb, atunci când aceștia traverseazã strada.

(2)   Persoanele prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) pot efectua și urmãtoarele semnale:

  • a)   balansarea brațului în plan vertical, cu palma mâinii orientatã cãtre sol sau cu un mijloc de semnalizare, care semnificã reducerea vitezei;
  • b)   rotirea vioaie a brațului, care semnificã mãrirea vitezei de deplasare a vehiculelor, inclusiv grãbirea traversãrii drumului de cãtre pietoni.

Articolul 90

Persoanele prevãzute la art. 88 alin. (1) și la art. 89 alin. (1) lit. a)- care dirijeazã circulația trebuie sã fie echipate și plasate astfel încât sã poatã fi observate și recunoscute cu ușurințã de cãtre participanții la trafic.

Articolul 91

(1)   Semnalele mijloacelor speciale de avertizare, luminoase și sonore, se folosesc de cãtre conducãtorii autovehiculelor prevãzute la art. 32 alin. (2) lit. a) și b) din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 195/2002, republicatã, cu modificãrile și completãrile ulterioare, numai dacã intervenția sau misiunea impune urgențã.

(2)   Semnalele mijloacelor de avertizare luminoasã pot fi folosite și fãrã a fi însoțite de cele sonore, în funcție de natura misiunii ori de condițiile de trafic, situație în care autovehiculul respectiv nu are regim de circulație prioritarã.

(3)   Se interzice utilizarea semnalelor mijloacelor de avertizare sonorã separat de cele luminoase.

Articolul 92

(1)   Polițistul rutier aflat într-un autovehicul al poliției poate utiliza și dispozitive luminoase cu mesaje variabile pentru a transmite o dispoziție sau o indicație participanților la trafic. Aceste semnale pot fi adresate concomitent cu transmiterea unui apel prin amplificatorul de voce.

(2)   Polițistul rutier aflat într-un autovehicul al poliției poate executa semnale cu brațul, cu sau fãrã baston reflectorizant, scos pe partea lateralã dreapta a vehiculului. Acest semnal semnificã oprire pentru conducãtorii vehiculelor care circulã în spatele autovehiculului poliției. Același semnal efectuat pe partea stânga a autovehiculului semnificã oprire pentru conducãtorii vehiculelor care circulã pe banda din partea stânga în același sens de mers ori în sens opus celui al autovehiculului poliției.

Articolul 93

Conducãtorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere care se apropie de o coloanã oficialã o pot depãși dacã li se semnalizeazã aceastã manevrã de cãtre polițistul rutier. Se interzice altor participanți la trafic intercalarea sau atașarea la o astfel de coloanã oficialã.

Articolul 94

(1)   Coloanele oficiale se însoțesc de echipaje ale poliției rutiere, în condițiile stabilite prin instrucțiuni emise de ministrul administrației și internelor.

(2)   Coloanele de vehicule cu specific militar se însoțesc de autovehicule de control al circulației aparținând Ministerului Apãrãrii, care au în funcțiune mijloacele speciale de avertizare sonore, precum și cele luminoase de culoare albastrã.

Articolul 95

Vehiculele care, prin construcție sau datoritã încãrcãturii transportate, depãșesc masa și/sau gabaritul prevãzute de normele legale, precum și transporturile speciale pot fi însoțite de echipaje ale poliției rutiere numai cu aprobarea Inspectoratului General al Poliției Române.

 

Capitolul 5 Reguli de circulație